• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83671
+
-

ارزیابی توجیه اقتصادی راه‌آهن رشت - قزوین

رئیس هیات مدیره کانون کارفرمایان گیلان: درصورت اتصال این خط آهن به بندر انزلی شاهد سودآوری آن خواهیم بود

حمل و نقل
ارزیابی توجیه اقتصادی راه‌آهن رشت - قزوین

 رئیس هیات مدیره کانون کارفرمایان گیلان با بیان این‌که راه‌آهن قزوین-رشت متناسب با میزان سرمایه‌گذاری آن، توجیه اقتصادی لازم را ندارد، گفت: این مسیر ریلی روزی یک میلیارد تومان ضرر و زیان به کشور تحمیل می‌‌کند.به گزارش تسنیم «محمدرسول سماکچی» نبود کارکردهای مثبت در پروژه ریلی قزوین-رشت را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: مشخص نیست این مبالغ هنگفت چگونه پرداخت می‌شود.

رئیس هیات مدیره کانون کارفرمایان گیلان با بیان این‌که سرمایه‌گذاری هنگفتی برای ساخت و تکمیل پروژه ریلی قزوین-رشت انجام شده است، اظهار کرد: با توجه به میزان هزینه‌های انجام شده، سود و آورده اقتصادی لازم برای کشور توسط راه‌آهن قزوین-رشت محقق نمی‌شود. سماکچی متصل نبودن این مسیر ریلی به بنادر شمال کشور از جمله بندر انزلی و منقطع ماندن پروژه قطار قزوین-رشت را اشکال و ضعف‌ بزرگ آن دانست و تصریح کرد: برای اجرای این پروژه ناقص بیش از 2 هزار میلیارد تومان فقط به پیمانکار طرح پرداخت شده است، بنابراین لازم بود زمینه سودآوری آن نیز فراهم می‌شد. 

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، قطار قزوین-رشت را پروژه خوبی دانست و با بیان این‌که ناقص ماندن آن به کل طرح آسیب جدی وارد کرده است، اظهارکرد: از دولت و مسئولان مربوطه انتظار داشتیم همان ابتدای شروع ساخت پروژه، برای اتصال آن به بنادر مهم انزلی یا آستارا برنامه‌ریزی کنند.وی جابه‌جایی نه چندان زیاد مسافران در مسیر رشت به تهران یا گاهی به مشهد مقدس در طول هفته و فعال نبودن بخش باربری راه‌آهن گیلان را مورد اشاره قرار داد و افزود: با این شیوه کار راه‌آهن گیلان، حتی هزینه‌های پرسنل و خدمه قطار هم پوشش داده نمی‌شود و چیزی به غیر از ضرر و زیان میلیاردی در آن نمی‌بینیم.

رئیس هیات مدیره کانون کارفرمایان استان با تاکید بر این‌که اقتصاد این استان با فعال شدن حمل‌و‌نقل ریلی کالا و بار توسعه پیدا کرده و رونق می‌گیرد، گفت: طرح ملی باید هدفدار باشد و انتظار می‌رفت از همان ابتدا برای راه‌اندازی بخش حمل‌و‌نقل بار پروژه ریلی قزوین-رشت و اتصال آن به بنادر و کشتیرانی تدبیری اتخاذ شود.سماکچی ایجاد ارتباط با روسیه و کشورهای CIS از طریق راه‌آهن گیلان را برای توجیه اقتصادی این پروژه ضروری دانست و بیان کرد: با جابه‌جایی تعدادی مسافر در مسیر رشت به تهران اقتصاد گیلان شکوفا نمی‌شود، بنابراین امیدواریم دولت در فرایند اتصال این خط ریلی به بندر انزلی اهتمام بیشتری داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید